R. Jančura: RegioJet se bude účastnit všech tendrů na železnici

13. 6. 2013 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

RegioJet zahájí od prosince 2014 provoz celkem 10 motorových vozidel polského výrobce Pesa na trati Ostrava - Krnov - Olomouc. V rozhovoru pro ČIA to uvedl majitel holdingu Student Agency Radim Jančura s tím, že RegioJet do budoucna plánuje účastnit se všech soutěží vypsaných ministerstvy dopravy ČR i na Slovensku na zajištění dopravní obslužnosti na železnici. ČR dle něj připravuje pro rok 2013 tři nové soutěže, na Slovensku by se pak do roku 2019 mělo vysoutěžit zhruba 30 % linek. Od prosince roku 2014 by měl RegioJet zahájit ve spolupráci s Deutsche Bahn provoz s devíti soupravami na trati Praha - Hamburk. V rámci spolupráce by mělo dojít i k navýšení počtu společně provozovaných autobusů, a to až na trojnásobek.

Ministerstvo dopravy vám nyní nabízí provoz na trati Ostrava - Krnov - Olomouc. Kolik vlaků byste chtěli na této trase celkem provozovat? O jaký typ vlaků by se jednalo?


Na této trati bude celkem 10 motorových vozidel od polského výrobce Pesa. Začneme je provozovat v prosinci roku 2014. Takže najednou ze dne na den pojedeme místo Českých drah my. Bohužel zde nebude zkušební provoz a je nutné zahájit provoz od prvního dne naplno. Podobné vlaky již provozujeme na Slovensku, na trati z Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Tam jsme také začali fungovat bez jakéhokoliv zkušebního provozu.

 


Jak byste zhodnotil probíhající proces liberalizace železniční dopravy v České republice? Kde vidíte hlavní nedostatky?


Česká republika patří mezi země, které se pomalu rozdýchávají. Názor Evropy je takový, že se železnice liberalizovat musí, tak aby v roce 2019, tedy v době, kdy Českým drahám skončí smlouvy, byly všechny trasy vysoutěženy. V případě, že kraje nebo Ministerstvo dopravy nebudou soutěžit některé železniční trasy, může se stát, že se zastaví železnice. Ministerstvo dopravy již vysoutěžilo první linku Ostrava - Krnov - Olomouc, tu jsme vyhráli, a údajně v letošním roce by ministerstvo mělo zahájit soutěže na další tři linky.
Co se týče samotné soutěže na tuto trasu Ostrava - Krnov - Olomouc, tak považuji způsob nastavení soutěže ze strany ministerstva za adekvátní. Dopravci měli dostatek času na vysoutěžení vlakových souprav. Samotný proces uvolňování železničního trhu je však pomalý, má dva roky zpoždění. Ale věřím, že nyní Ministerstvo dopravy celý proces urychlí tak, abychom se vrátili do toho plánu, který byl schválen vládou již před dvěma lety.

 

Měla by podle Vás Evropská unie výrazně zasahovat do procesu liberalizace železničního trhu v České republice?


Vzhledem k tomu, že železniční linky v ČR jsou dotované, kromě jediné trasy Praha - Ostrava, musí být každá koruna z veřejných financí soutěžena transparentně, nediskriminačně. Evropa toto potvrzuje, že se tak musí dít nejen ve všech oborech, ale i na železnici. Evropská unie zasahuje tím, že zdůrazňuje, že se prostě musí soutěžit. Jde o vysoké finanční částky, které se jednoduše nemohou zadat bez výběrového řízení.

 

Až bude Ministerstvo dopravy vypisovat další soutěže na další železniční linky, lze předpokládat, že se bude RegioJet těchto soutěží účastnit?


Určitě ano.

 


RegioJet působí i na Slovensku, nově provozujete spojení z Martina. Plánujete na Slovensku další nová spojení?


Budeme se snažit přinutit slovenské ministerstvo dopravy, aby soutěžilo. Minulá slovenská vláda schválila, že do roku 2019 se má vysoutěžit 30 % linek, od roku 2019 by pak měly být soutěženy všechny linky. Takže na Slovensku bychom se velice rádi rozrostli.

 

RegioJet by měl v roce 2014 zahájit ve spolupráci s Deutsche Bahn provoz na trati Praha - Hamburk. Jak v tuto chvíli probíhají jednání s německou stranou? Kolik vlaků by měl RegioJet mít na této trase k dispozici?


V tuto chvíli se již vyrábí vlaky pro zahájení provozu na trati Praha - Hamburk a samotný provoz by měl být zahájen od prosince roku 2014. Celkem by se mělo jednat o devět souprav nových moderních vlaků v systému lokomotiva + vagony. Takto si to německé dráhy přejí.

 

Plánujete se v Německu nadále nějakým způsobem rozšiřovat?


Ano, ale pouze ve spolupráci s Deutsche Bahn. S tímto dopravcem společně provozujeme i autobusy a do budoucna plánujeme počet našich společných autobusů až ztrojnásobit. V tuto chvíli působí na trase mezi Prahou a Německem celkem pět autobusů.

 

Na které další zahraniční trhy byste chtěli dále expandovat?


Já vždy tvrdím, že než být průměrný v celé Evropě, tak je lépe být nejlepší alespoň v jedné zemi. V našem případě tedy ve dvou zemích, v České republice a na Slovensku.

 

Nedávno se objevila nová informace, že plánujete také vstoupit na pražský trh taxislužeb, kde plánujete provozovat až tisíc vozů značky Audi. Nepovažujete trh taxislužeb v Praze za již přesycený?


Dříve jsem si myslel, že bych do podnikání v oblasti taxislužeb nikdy nevstoupil, protože jsem nevěřil, že lze provozovat tuto službu efektivně. V dnešní době je výhodou naší konkurence to, že každý taxikář bojuje za své vlastní živobytí. Jako podnikatel platí dispečinku peníze za zakázky a všichni jedou sami za sebe, takže když se jim nedaří, tak si za to mohou sami. To je jejich obrovská výhoda. Jsou tací, kteří, pokud si chtějí vydělat, tak toho zneužívají. Takže my plánujeme fungovat trochu jinak. Bude se jednat o naše vozy a naše zaměstnance a budeme mít takové nástroje, aby naší zaměstnanci - taxikáři nemohli klienta zneužít. V tom budeme noví a věřím, že cestující to ocení.
V Praze působí 7 až 10 tisíc taxíků, takže těch našich tisíc nebude tak významně moc. Věřím, že budeme moci změnit kulturu pražské taxislužby, která je celosvětově nechvalná.

 

Váš koncept bude tedy unikátní v tom, že budou nějak speciálně nastaveny sazby?


Nemůžu teď prozradit žádné detaily, náš systém bude unikátní v tom, že investorem je Student Agency a Student Agency se podařilo udělat revoluci jak v autobusech, tak i na železnici. Takže se dá podobně očekávat, že změníme kulturu a kvalitu pražské taxislužby, kterou se budou ostatní taxikáři, ostatní dispečinky nejenom v Praze inspirovat.

 

Ty plány jsou na rok 2014?


Ne, na léto.

 

Budete začínat s kolika auty?


Cíl je být do roka největší a to je až těch tisíc vozů. Zatím nechceme nic komunikovat, vše oznámíme v létě.

Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter Google+ YouTube