Petr Horák: PPL cílí na 55 mil. přepravených zásilek a investuje do kapacit

23. 8. 2021 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Přestože covid-19 citelně zasáhl celou ekonomiku, existují i obory, které je možné označit za vítěze krize. Patří mezi ně i logistické, přepravní a doručovatelské společnosti, které evidují zvýšení poptávky po svých službách o desítky procent. CEO společnosti PPL Petr Horák pro ČIANEWS mj. uvedl, že firma loni doručila 44 mil. zásilek a další růst očekává i letos. Trendem je doručování do výdejních míst, kterých PPL provozuje přes 2500. Ve stínu covidu dle něj probíhá také úspěšná expanze e-shopů do zahraničí.



Jak ovlivnila více než rok trvající covidová krize byznys PPL?

Jarní lockdown, zavřené kamenné obchody, omezené cestování, růst počtu eshopů a opravdu extrémně velký nárůst zájmu o online nakupování – to vše přispělo k dvouciferným růstům objemů přepravených zásilek.

 
Je možné uvést konkrétní čísla?
Loni jsme doručili 44 milionů zásilek a letos míříme k 55 milionům doručených zásilek.

 
V kterých segmentech roste poptávka nejrychleji?
Z důvodu lockdownu zaznamenáváme silný nárůst poptávky přepravy nejen z řad eshopů a exportérů, ale také mezi lidmi navzájem, kteří prodávají věci na různých online bazarech - od hraček přes oblečení až po sportovní vybavení. Odráží se to v nárůstu zájmu o službu Balík pro tebe, která je právě určena pro posílání zásilek mezi soukromými osobami.


Jak situaci hodnotíte z hlediska hospodářských výsledků?
Loňský a letošní rok byl velice úspěšný. S otevřením kamenných obchodů a rozvolněním očekáváme zpomalení dynamiky růstu zejména v oblasti e-commerce, růst i přesto očekáváme dvouciferný. Bylo nám jasné, a první vlny loni to potvrdily, že po rozvolnění se u některých nákupů spotřebitel vrátí do kamenného obchodu. Typicky jsou to jednopoložkové nákupy do 300 korun. Na druhou stranu e-commerce našlo mnoho nových zákazníků, kteří u tohoto způsobu zůstanou v daleko větší míře.

 
Investiční aktivitu tedy nutné omezovat nebylo?
Celkově se PPL velmi daří a chystáme rozsáhlé investice do rozvoje kapacit, realizujeme technologické upgrady napomáhající automatizaci procesů a zaměřujeme se na zákaznickou zkušenost v oblasti komunikace a prezentace PPL na trhu.

 
Jaké novinky v logistice zaznamenáváte?
Zmínil bych trend, o kterém se ve stínu covidu nemluví, a tím je úspěšná expanze e-shopů do zahraničí. Počty zásilek směrem do zahraničí rostou a nejedná se už jen o tradiční destinace jako je Slovensko, Maďarsko ale v podstatě celá Evropa. Pozorujeme zvýšený zájem o službu Connect, který je právě určen pro doručování zásilek z e-shopů.

 
Pandemie urychlila také rozvoj doručování do výdejních míst, jak je tomu u PPL?
Doručení do PPL Parcelshopu si do svých eshopových řešení implementuje, vedle možnosti doručení PPL na adresu, stále více zákazníků. Reagují tak na poptávku od příjemců, kteří rádi využívají našich doručovacích služeb a zároveň stále častěji vyhledávají možnost doručení do výdejního místa.


Kolik takových míst obsluhujete?
Nyní jich provozujeme přes 2500 a jejich počet neustále roste.


Pojďme od trendů k trhu práce, na jehož vývoj žehrá stále více firem...
Personální situace byla v našem oboru stabilní a enormní růsty jsme zvládli díky dodatečným zájemcům z řad zaměstnanců, jejichž obory byly pandemií výrazně omezeny. Situace se však po rozvolnění mění a cítíme rostoucí tlak na trhu práce a odliv pracovníků do svých původních oborů. Uvidíme, jak se situace promítne do vývoje v druhé části roku, nicméně nezahálíme a naše řady neustále posilujeme.

 
Dalším v poslední době často skloňovaným problémem jsou vysoké ceny vstupů, zohledňujete je nějak do svých cen?
Změny v cenách vstupů reflektujeme při každoroční indexaci cen, kterou s našimi zákazníky projednáváme začátkem každého roku. Aktuální inflační tlaky samozřejmě vnímáme a situaci postupně vyhodnocujeme pro adaptaci cen na rok 2022. Více k cenové politice nemohu komentovat.


Jakým způsobem přistupujete k ESG podnikání, případně k CO2 neutralitě? Je to téma, které aktuálně řešíte?
Ekologie je pro nás silné téma. V ulicích Prahy, Brna, Hradce Králové, v Olomouci a Liberci už můžete vidět několik našich elektrokol, rozvoj plánujeme i do jiných měst. Rovněž v oblasti elektroautomobilů máme jako firma zajímavé plány. Ochrana životního prostředí je pro nás součástí strategie a připravujeme programy se zaměřením na zelenou logistiku pokrývající všechny klíčové oblasti tvorby emisí – mezi hlavními např. budovy a energie, kamionová přeprava, doručování, paperless procesy a odpadové hospodářství.

 
A pokud jde o sociální a korporátní udržitelnost?
Ekologií nekončíme a naše plány se zaměřují také na personálně legislativní oblast s cílem podporovat rovné příležitosti v organizaci, angažovat naše zaměstnance do zlepšování a rozvoje společnosti, budování silné firemní kultury se zaměřením na bezpečnost na pracovišti a zlepšování zaměstnanecké zkušenosti. V neposlední řadě podporujeme komunitní aktivity našich kolegů prostřednictvím programů GoGreen, GoTeach, GoHelp.

 

*****
Petr Horák pracuje v PPL od roku 2002 a ve firmě prošel pestrou škálou pozic. Generálním ředitelem společnosti se stal k 1. březnu 2019. Předtím čtyři roky zastával pozici provozního ředitele pro Českou republiku a Slovensko.

*****
PPL CZ patří mezi nejvýznamnější přepravce zásilek na českém trhu již od roku 1995. Kromě doručování pro firmy a podnikatele nabízí řešení i pro soukromé osoby. PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu nejen po České republice, ale i do celé Evropy. Zaměstnává přes 750 pracovníků a 2000 řidičů, kteří doručí desítky milionů zásilek ročně. Disponuje 24 balíkovými depy, centrálním překladištěm a rozsáhlou sítí výdejních a podacích míst – PPL Parcelshopů.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube