Martin Marek: Fixní náklady rostou, k plošnému zdražování jsme ale nepřistupovali

18. 8. 2021 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Logistický startup DoDo v letošním roce plánuje expanzi do Německa a Bulharska a rozšiřování služeb na stávajících trzích v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Zvyšování efektivity práce kurýrů je zajišťováno prostřednictvím technologií a automatizovaných procesů. I díky tomu plánuje firma v roce 2021 navýšit počet obsluhovaných města na padesát. Martin Marek, výkonný ředitel logistického startupu DoDo, v rozhovoru pro ČIANEWS uvedl, že letošním cílem je překonání miliardového obratu.



Jak se za dobu s pandemií obor změnil?

Aktuálně se situace vrací pomalu zpátky do stavu, v jakém byla před pandemií. Řada lidí již měla možnost se vrátit ke své původní profesi, třeba v gastru nebo ve službách, takže situace na trhu práce je zase komplikovanější a noví kurýři se neshánějí snadno. Na druhou stranu musím říct, že mnoha lidem, kteří do DoDo přišli během koronavirové pandemie, se u nás zalíbilo a nemají potřebu se vracet na původní pracoviště.

 
Co je důvodem?
Cení si našeho přátelského kolektivu, atraktivního ohodnocení, možnosti flexibilní pracovní doby i třeba přístupu, v rámci kterého se snažíme kurýrům skrze technologie a automatizované procesy maximálně usnadnit život.

 
Změna situace přinesla také nárůst cen. Zohlednili jste to?
Pravdou je, že mnohé fixní náklady rostou, ale k žádnému plošnému zdražování jsme nepřistupovali. Snažíme se každému našemu klientovi vycházet maximálně vstříc a službu šijeme vždy na míru. Cena se tak pokaždé odvíjí od mnoha parametrů – od požadované rychlosti doručení, logistické náročnosti daného zboží, objemu zakázky a podobně.


Jak se koronavirus promítl na objem přepraveného zboží?
V roce 2020 startup DoDo rozvezl více než 2,6 milionu objednávek a navýšil své tržby na 500 milionů korun. Pomohl tomu mimo jiné růst divize DoDo Fresh pro rozvoz potravin nebo úspěšná expanze na maďarský trh.

 
A v roce 2021?
V letošním roce chce DoDo na svůj stoprocentní růst navázat a je na velmi dobré cestě pokořit naplánovaný miliardový obrat. Kromě dalšího rozšiřování služeb v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku k tomu dopomůže i chystaná expanze na německý trh a do Bulharska.

 
I přes problémy spjaté s pandemií je stále výraznějším tématem udržitelnost a sociální aspekty podnikání. Museli jste kvůli okolnostem měnit přístup?
Doménou DoDo je městská logistika s maximálním důrazem na precizní plánování, využívání všech dostupných dat z provozu a dokonalé vytížení všech aut a kurýrů. Díky tomu DoDo umožňuje rozvážet vyšší počet zásilek s mnohem nižším počtem vozů a ulevuje tak městu. Kromě efektivity se pak zaměřujeme i na udržitelnost samotného vozového parku.

 
Jak konkrétně?
Jelikož naše auta jezdí denně po městě, cítíme velký závazek, abychom byli vůči ovzduší co nejšetrnější. Z toho důvodu mají naše vozy pohon prakticky výhradně na CNG. U aut na stlačený zemní plyn ale nekončíme. Testujeme také elektrokola a první elektromobily, jejichž zastoupení ve flotile chceme postupně navyšovat.

 
Co tomu dosud brání?
V cestě širší adopci zatím stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu těchto aut a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně.

 
Kolik vozů máte k dispozici?
Náš vozový park čítá zhruba 700 vozů a na takovou škálu zkrátka nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí. V dlouhodobý potenciál elektromobility ale věříme a nevzdáváme se.

 

*****
Martin Marek působí jako výkonný ředitel logistického startupu DoDo od listopadu 2018. V minulosti byl manažerem digitálních produktů a služeb v News & Media Holding, Digital & Business Development Director v Hubert Burda Media, Project & Process Management Office Director v Sanoma Media, projektový manažer v TV Nova nebo obchodní konzultant ve společnosti Logica. Vystudoval České vysoké učení technické v Praze.

*****
Dodo, data-driven logistická služba pro e-commerce, retail a rychlé občerstvení,  využívá pokročilé technologie k usnadnění doručení zboží a snížení negativního dopadu na městské prostředí. Disponuje přibližně 700 vozidly na alternativní paliva a více než 1200 kurýry. Rozváží v 50 městech a čtyřech zemích. Doručila více než sedm milionů objednávek. Činnost zahájila v roce 2015.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube