Vladana Horáková: Očekáváme srovnatelnou návštěvnost jako v době před covidem

14. 7. 2021 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

S letní sezónou koupaliště a akvaparky v České republice doufají v návrat k normálu. Napomoci by tomu mohlo i šíření nových mutací koronaviru v zahraničí a nejistota týkající se možností dovolené u moře. Přesto půjde především o sanaci ztrát, které přinesly uplynulé měsíce. Generální ředitelka Aquapalace Praha Vladana Horáková pro ČIANEWS nastínila, jak na jí vedený akvapark uzavření dopadlo, i do čeho v mezidobí plynuly investice.


Za poslední předcovidový rok 2019 jste byli v zisku. Jak se hospodaření vyvíjelo potom?

V roce 2020 nám bylo státem zakázáno provozovat náš areál po dobu 150 dní. Fixní náklady ale byly i v době uzavírky vysoké, tvořily je především mzdy zaměstnanců, energetická média a neustálá péče o nákladné technologie. Logicky byla výsledkem hospodaření ztráta, tržby poklesly o téměř 148 milionů korun. V roce 2021 nám chybí v tržbách zatím 70 milionů, půl roku jsme museli mít provoz uzavřený.


V jakém poměru se na tvorbě tržeb podílí středisko vodní svět a ostatní provozy?
Vodní svět tvoří zhruba 60 procent tržeb celého areálu. Ale uzavřeno muselo být i Fitness, SPA, Saunový svět a četné Gastro provozy.

 
Na podporu podnikatelů vláda vypsala nejrůznější podpůrné programy. Dle řady firem však byly náhrady nedostatečné...
Pro náš typ podnikání nebyl v roce 2020 vypsán žádný dotační titul, který by ztráty z důvodu nařízeného uzavření provozu kompenzoval nebo alespoň zmírnil. Upozorňovali jsme na to Ministerstvo průmyslu a obchodu, že i při uzavírce neseme stále vysoké náklady na udržení technologií v provozu. Ale zůstalo to bez reakce.

 
Nečerpali jste tedy žádnou státní podporu?
Teprve v roce 2021 pro nás začal dávat smysl program Covid – Nepokryté náklady. Za celou dobu uzavírky (celkem 300 dní) jsme pak využívali program Antivirus, ten nám pomohl tak s 30 procenty osobních nákladů. Dalších 70 procent nákladů, což jsou zhruba dva miliony korun měsíčně, jsme dopláceli na mzdy zaměstnanců z vlastních zdrojů.

 
Udrželi jste všechny zaměstnance nebo došlo na propouštění?
Možná jsme šli proti proudu, ale stále tvrdím, že se to vyplatilo. Nikoho jsme z týmu nepropustili, zaměstnance jsme dotovali ze svého. Přispělo to k velké loajalitě a soudržnosti. Zaměstnáváme vysoce specializované profese, strojníky, technology, plavčíky, sauna mastery, pokladní i početný gastro personál. Dát znovu takový tým dohromady by nám trvalo roky.

 
Před vypuknutím pandemie jste měli několik set zaměstnanců. Nepropouštěli jste. Jaké jsou personální plány na tuto sezónu?
Díky naší strategii nepropouštět, máme zase všechny zaměstnance zpět na svých místech. A k tomu proběhl velmi intenzivní nábor brigádníků na letní měsíce, protože jsme právě těsně před prázdninami startovali obnovený provoz. Jedná se zhruba o 300 zaměstnanců, především do gastro provozů, dále animátoři, pokladní. Drtivou většinu tvoří studenti, kteří u nás pracují každé léto během svých prázdnin a už vědí, co je zde bude čekat a jinou brigádu nehledají.

 
Co investice a inovace?
Investovali jsme. První nucené uzavření provozu na jaře 2020 pro nás bylo šokující, ale rychle jsme se chopili šance opravit celé technologické zázemí, které prohání areálem 2 800 kubíků vody a je 365 dní v roce v provozu. Proinvestovalo se více než 25 milionů korun. Došlo i na obklady bazénů a především podlahových ploch našich paláců. Vylepšoval se design i atraktivita Saunového světa, ve Vodním světě vznikl v době uzavírky nový Pool bar s vířivkou.


V plánu byla také investice do kogenerace. Došlo na ni?
Nové kogeneračních jednotky jsme instalovali v době jarní uzavírky v roce 2020. Jednalo se o investici ve výši 18 milionů korun.

 
Od začátku července platí pro bazény kapacitní limit 75 procent. Předtím to bylo 50 procent. Má ta změna nějaký dopad?
I při dodržení těchto limitů můžeme přivítat všechny návštěvníky bez obav, že by došlo k vyčerpání kapacity. Je to díky obrovské rozloze areálu, která je větší než 23 tisíc metrů čtverečných. Ale je možné, že omezování kapacit mají lidé pořád uloženo jako nějaké restrikce, které mohou změnit jejich spotřebitelské chování.
 

Červenec a srpen představují hlavní sezónu. Jakou ztrátu takovéto administrativní nařízení může představovat?
My se díváme na letní měsíce optimisticky a návštěvnost to zatím potvrzuje. Vzhledem k nejisté situaci s cestováním do zahraničí mnoho lidí dává přednost dovolené u vody v Čechách. Navíc u nás si zábavu i relaxaci každý užije i za špatného počasí.

 
Před covidem jste měli standardní návštěvnost více než milion lidí ročně. Jaká zatím je od znovuotevření?
Zatím můžeme hovořit pouze o návštěvnosti za červen a ta byla zcela srovnatelná s běžnými před-covidovými lety. Očekáváme tedy srovnatelnou návštěvnost v letních měsících.


Nemáte obavu z toho, že si po tak dlouhé pauze budou muset návštěvníci znovu zvykat a náběh počtu návštěvníků bude pozvolnější než za standardních podmínek?
Náběh trval zhruba 14 dní, počty návštěvníků se zvedaly rychle. A to i přes to, že důsledně kontrolujeme dodržování podmínek vstupu, tedy testování či očkování.

 
Jak velkým problémem jsou z pohledu návštěvnosti povinné negativní testy na koronavirus?
Toho jsme se zprvu obávali, ale návštěvníci jsou nesmírně ukáznění a zodpovědní. Povinnosti testovat návštěvníky jsme šli naproti, zřídili jsme přímo ve vstupní hale Testovací centrum. Máme smlouvy se všemi zdravotními pojišťovnami, takže pro klienty to není další výdaj. Naopak, obdrží certifikát, který pak mohou využívat i k čerpání jiných služeb.

 
Velkým tématem poslední doby je udržitelnost a ESG. Jak se je snažíte naplňovat?
Je vtipné hovořit o udržitelnosti v době chaotických nařízení vlády s 300 dny zakázaného podnikání. Na prvním místě musí být zajištěna udržitelnost provozu. Zde si přes všechna úskalí si vedeme velmi dobře. A samozřejmě sledujeme i trendy v oblasti ESG. Chováme se ekologicky, jenom v oblasti jednorázových plastových obalů jsme v roce 2020 snížili naši spotřebu o 70 procent, využíváme rekuperaci, šedou vodu.

 
A v personální oblasti?
Důležitým bodem ESG je faktor řízení společnosti, přístup k dodavatelům, které vnímáme jako naše partnery. A co se týká genderové vyrovnanosti řídících orgánů, tam to zachraňuji osobně, neboť jsem jak generální ředitelkou, tak místopředsedkyní představenstva aquaparku i přilehlého hotelu.

 

*****
Generální ředitelka Aquapalace Praha Vladana Horáková má téměř třicetiletou praxi z mezinárodního hotelového průmyslu, z řízení nezávislých hotelových projektů, resortů, lázeňských hotelů i celých hotelových řetězců (Radisson Blu, Dorint H&R, Vienna International H&R, Aquapalace Resort Prague, Orea Hotels & Resorts). Specializuje se na pre-opening a opening hotelových projektů, řízení, nábor a vzdělávání lidských zdrojů, quality a operations management. Kromě Aquapalace Praha  řídí také společnost Golden Apple Hotels. Na Vysoké škole hotelové v Praze působí jako odborná asistentka.

*****
Aquapalace Praha je jedním z největších akvaparků ve střední Evropě a zároveň největším vodním světem v České republice. Unikátní Vodní svět o rozloze 9 150 metrů čtverečních je tvořen třemi paláci. Saunový svět tvoří komplex celkem čtrnácti druhů saun a prohříváren. SPA & Wellness centrum je určené pro milovníky odpočinku, pravidelných masáží či obličejových procedur. K dispozici je také dvoupodlažní Fitness centrum.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube