Miloš Malaník: Dynamika růstu poklesla

7. 7. 2021 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Nákupy potravin online během pandemie vzrostly o 95 procent, high-tech produktů o 61 procent. Během roku 2020 přibylo 15 milionů nových zákazníků e-shopů, z nichž většinu tvoří senioři. Vzrostl také zájem o udržitelné nákupy. Generální ředitel DPD v České republice Miloš Malaník v rozhovoru pro ČIANEWS kromě čísel dokládajících akceleraci oboru mluvil také o plánech firmy pro nejbližší budoucnost.

Jak se za dobu covidové pandemie oblast přepravy proměnila?
Náš obor výrazně akceleroval. Lidé museli trávit daleko více času doma, takže objednávání zboží přes internet se stalo jejich každodenní činností. To s sebou logicky nese daleko více balíků k doručení. I díky tomu jsme zaznamenali rekordní objemy.

 
Můžete být konkrétní?
V rámci DPDgroup jsme za jediný den, 30. listopadu 2020, doručili rekordních 14 milionů balíků. A v České republice jsme u našich největších e-commerce zákazníků registrovali meziroční nárůst počtu balíků až přes 100 procent.

 
Kromě zájmu zákazníků rostou také náklady. Promítli jste to do své cenové politiky?
Ne, ceny jsme s ohledem ke covidové situaci plošně nijak neměnili.

 
Jak se ve srovnání s loňským rokem vyvíjí letošní výkony?
Do konce dubna letošního roku jsme doručili 16 milionů balíků, loni to za celý rok bylo celkem 44 milionů. V roce 2021 očekáváme zhruba 45 až 50 milionů balíků.

 
A další změny?
Pozorujeme, že dynamika růstu již logicky není taková jako v roce 2020. To byl „covidový rok“, kdy se online objednávalo v zásadě vše. Letošní rok je zatím „přechodový“, kdy v rámci rozvolňování opatření lidé již mohou nakupovat v kamenných obchodech.

 
Velkým tématem je v současnosti CO2 neutralita a ESG. Jak je vnímáte?
Toto téma řešíme velmi intenzivně již dlouhou dobu a ekologické doručování bylo pro DPD vždy prioritou. I proto jako jediný balíkový přepravce stoprocentně kompenzujeme všechny vyprodukované emise. V naší strategii Driving Change jsme se zavázali do roku 2025 doručovat ve 225 městech včetně Prahy a Ostravy pouze bezemisně a následovat budou další česká města.

 
To je spíše strategický přístup. Co konkrétní aktivity?
Od listopadu 2020 jsme součástí městského mikrodepa na Těšnově, odkud naši kurýři a kurýrky obsluhují centrum Prahy na elektrokolech, tříkolkách a pěšky. Do konce dubna letošního roku jsme odtud bezemisně doručili již více než 23 tisíc balíků. Jen díky nasazení pěti cyklokurýrů a jednoho pěšího kurýra jsme schopni pouze v rámci mikrodepa ušetřit 8,75 tun emisí CO2 za rok.

 
A plány do budoucna?
Magistrát hlavního města Prahy nyní připravuje další podobný depo projekt na pražském Smíchově. My intenzivně pracujeme na tom, abychom se na něm také podíleli. Zároveň jednáme o rozšíření mikrodep do dalších měst. Například do Brna.

 

*****
Direct Parcel Distribution CZ na českém trhu působí 27 let. V roce 2020 se i díky akvizici Geis Parcel stala největším soukromým přepravcem v České republice. Využívá zde centrální překladiště u Prahy a celkem 27 dep s několika stovkami zaměstnanců. Disponuje více než 1700 kurýry. Je součástí mezinárodní skupiny DPDgroup.

*****
Miloš Malaník, který působí od roku 2016 jako generální ředitel DPD v České republice, začínal jako kurýr v brněnské pobočce DHL Express. V logistice působí od 90. let. Před působením v DPD vedl sedm let tuzemskou část skupiny TNT Express. Vystudoval ekonomiku a řízené strojírenství na Vysokém učení technickém v Brně. Ve volném čase se věnuje skialpinismu.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube