Petr Dvořák: Budějovický Budvar používá osvědčené řemeslné postupy

6. 9. 2018 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

ČIANEWS připravila další z rozhovorů s představiteli významných tuzemských tradičních značek při příležitosti 100. výročí založení republiky a v rámci svého partnerství s Československým festivalem. Tentokrát se ptala ředitele národního podniku Budějovický Budvar Petra Dvořáka, který hovoří nejenom o více než 750leté historii pivovaru a tradiční výrobě piva, ale také o aktuálních investicích, rozšiřování výroby, dalších plánech a podpoře regionu. Budějovický Budvar je jedním z hlavních partnerů zmíněného festivalu, který se uskuteční 8. a 9. září 2018 v Praze v okolí Staroměstského náměstí a jehož cílem je představit tradice, kulturu, řemesla a další oblasti života v České i Slovenské republice.





Kdy byla vaše společnost založena a co považujete za nejdůležitější milníky v její historii?
Budějovický Budvar byl založen v roce 1895 pod názvem „Český akciový pivovar v Českých Budějovicích“. V roce 1936 byl podnik přejmenován na „Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice“. V lednu roku 1946 byla společnost vyhláškou ministra výživy firma znárodněna. Dne 13. září 1946 byl se zpětnou platností od 1. ledna 1946 zřízen Českobudějovický pivovar národní podnik, který byl o dva roky později přejmenován na Českobudějovické pivovary národní podnik. Českobudějovické pivovary národní podnik byly nakonec roku 1948 přejmenovány na Jihočeské pivovary, národní podnik. V roce 1967 byl Budvar formálně opět vyčleněn z Jihočeských pivovarů a zapsán jako samostatný subjekt.
Zcela nová etapa historie pivovaru nastala po Sametové revoluci 1989. Díky další celkové modernizaci všech provozů, navázání přímých obchodních vztahů s tuzemskými a zahraničními obchodními partnery a budování vlastních distribučních skladů zvýšil pivovar třiapůlkrát svou produkci. V roce 2000 pivovar vyvážel své pivo již do 56 států celého světa. Rok 2016 byl pro pivovar rekordní z hlediska celkového objemu piva, ten dosáhl hodnoty 1 615 000 hektolitrů.

Jakou roli hrají tradiční hodnoty vaší značky v aktuální strategii vaší firmy?  
Tradice je pro nás klíčová věc. Jsme jeden z mála pivovarů, který si dlouhodobě zakládá na tradičních hodnotách a na neměnném postupu vaření piva, v tom jsme nekompromisní. Používáme osvědčené řemeslné postupy, například oddělené kvašení a dozrávání, klasické ležácké sklepy.
Budweiser Budvar vaříme z moravského ječmene, panensky čisté vody z artéských studní a nejkvalitnějšího žateckého chmele. Věříme, že více než 750 let dlouhá tradice výroby budějovického piva stojí za úspěchem naší značky a v budoucnu nás posune ještě dále.

Které zásadní technologie a inovace jste v nedávné historii vaší společnosti zaváděli?
V posledních letech se soustředíme zejména na modernizaci našich provozů a zvyšování kapacit. V letošním roce jsme do provozu uvedli nový plnič plechovek. Kapacita stáčírny plechovek se tím zvýšila o 55 procent ze 16 000 na 25 000 plechovek za hodinu. Hodnota investice byla asi 40 mil. Kč.
Letos jsme také zahájili montáž technologie do nového ležáckého sklepa. Obří jeřáb o nosnosti 350 tun přemístil z transportních vozidel do objektu sklepa první dva nerezové tanky o objemu 2100 hektolitrů. Tanky jsou přes 14 metrů dlouhé a jejich průměr je téměř 5 metrů. Výrobcem tanků je společnost ZVU Strojírny Hradec Králové.
I rok 2015 se nesl ve znamení tanků. Na podzim tohoto roku jsme instalovali 10 nových přetlačných tanků, které vyrobila německá firma Ziemann. Tyto tanky slouží jako zásobníky hotového piva těsně před jeho stáčením do lahví, plechovek, nebo sudů. Tanky jsou vyrobené z nerezové oceli, mají průměr 3,6 m, výšku 14 m, hmotnost 8 tun a objem 1000 hektolitrů.

Kam budou směřovat vaše investice v nejbližší době?
Prioritou je pro nás nyní dokončení rozšíření pivovaru. Od dubna letošního roku je ve zkušebním provozu nový moderní logistický areál za více než 750 milionů korun. Na začátku roku jsme také investovali do plniče na plechovkové lince, kde se zvedla kapacita o 40 procent. V záři budeme slavnostně otevírat náš nový ležácký sklep a v říjnu začne výstavba haly pro novou stáčírnu lahví. V nejbližších letech se budeme soustředit také na přípravu pivovaru na digitální ekonomiku, investovat budeme i do rozvoje exportních trhů.

Jak se navyšovala produkce?
Původní Český akciový pivovar v Českých Budějovicích měl v roce svého založení 1895 výstav 35 223 hektolitrů. Množství vyrobeného piva rok od roku s menšími výkyvy stoupalo. V roce 1973 byla celková roční produkce pivovaru 405 405 hl.  V roce 1992 překročil pivovar magickou hranici 500 000 hl za rok s celkovým výstavem 569 058 hektolitrů. Už o čtyři roky později byla překročena hranice 1 milionů hektolitrů za rok. V loňském roce měl Budějovický Budvar celkový výstav piva 1 547 000 hektolitrů.

Kolik zaměstnanců měla vaše společnost při založení a jak se tyto počty vyvíjely až do současnosti?
Tehdejší „Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice“ zaměstnával v roce 1938 celkem 361 lidí. Počet zaměstnanců se až do 90. let 20. století příliš neměnil. S rozšířením pivovaru, které následovalo po sametové revoluci, rostl i počet zaměstnanců, v roce 1995 u nás pracovalo už 437 lidí. V současné době zaměstnává Budějovický Budvar přes 680 lidí.

Jaké jsou nejnovější trendy ve vašem odvětví?
V pivovarnickém odvětví osobně sleduji jeden, pro nás velmi příjemný trend – Češi se vrací od kvantity ke kvalitě, a to je pro naši značku velké pozitivum. Právě na tradici je totiž postavena celá filozofie značky. Vždyť receptura našeho ležáku se nezměnila už přes 100 let.

Jakým způsobem se dlouhodobě snažíte pozitivně ovlivnit prostředí regionu a města, ve kterém vaše společnost podniká?
Budějovický Budvar se dlouhodobě podílí na rozvoji nejen českobudějovického regionu, a to hned v několika oblastech. Angažujeme se v rozvoji kulturního prostředí města České Budějovice. Finančně například podporujeme Jihočeské divadlo, každoročně pořádáme hudební Budvar fest pro širokou veřejnost a již tradičně pořádáme Ples Budějovického Budvaru, který je vyvrcholením společenské sezony. Dvacet pět let jsme jedním z největších sponzorů hokejového klubu HC Motor.
Jsme dlouholetí partneři města Český Krumlov a Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Aktivně se podílíme i na rozvoji turismu v oblasti Českobudějovicka – v loňském roce absolvovalo prohlídku našeho pivovaru přes 59 000 návštěvníků převážně ze zahraničí. A v neposlední řadě jsme jeden z nejvýznamnějších zaměstnavatelů českobudějovického regionu.

Jaké postavení má podle vás ve světě české pivo?
My Češi vyrábíme nejlepší ležák na světě. I proto se naší zemí přezdívá „ráj pivařů“. I když dnes až dvě třetiny naší produkce prodáme mimo Českou republiku, šíříme dobré jméno českého piva po celém světě. A z toho máme my v Budvaru radost. 


*****
Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firma, která je postavena na pevných základech. Dokázal obstát v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obři nadnárodní koncerny. Světlý ležák Budweiser Budvar se vyváží do více než 70 zemí světa a patří mezi nejvíce exportované značky českého piva. V roce 2014 byl každý pátý ležák, exportovaný z České republiky, vyroben v pivovaru Budějovický Budvar. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Veškeré modernizace ale vždy probíhaly tak, aby byla zachována nejvyšší kvalita, poctivé výrobní postupy, a především tradiční chuťové vlastnosti vyráběného piva. Ležák Budweiser Budvar proto dozrává v ležáckých sklepech 90 dnů a pro jeho výrobu se používá výhradně moravský slad, hlávkový žatecký chmel, a zejména místní hlubinná voda z artéských vrtů.

Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter Google+ YouTube