Tomáš Míček: P3 eviduje na trhu průmyslových realit od začátku roku zvýšenou poptávku po prostorách

26. 7. 2018 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Průmyslový developer P3 eviduje na trhu průmyslových realit od začátku letošního roku zvýšenou poptávku po prostorách. Souvisí to s náběhem nových modelů Škoda Auto pro roky 2019 a 2020 a plánovaným rozvojem segmentu elektromobilů, uvedl pro ČIANEWS ředitel společnosti P3 pro Českou republiku Tomáš Míček. Dodavatelé podle jeho slov hledají nové výrobní a skladové prostory v celé České republice, nejvíce však na Mladoboleslavsku a Liberecku. Výrazně také posiluje segment e-commerce, kde roste poptávka již třetím rokem. Pro e-shopy se budují velké haly, tzv. Big Boxy, zejména u dálnic, protože je pro ně kvůli rychlé distribuci zboží primární dobrá dopravní dostupnost.

Výrobci automobilů ohlásili za loňský rok rekordní sezonu. Jak se tento trend odrazí na prosperující společnosti ŠKODA AUTO a potřebě nových výrobních a skladových prostor jejích dodavatelů? Projeví se to jen v regionu okolo Mladé Boleslavi, anebo v celé republice?
Od začátku letošního roku lze na trhu průmyslových realit sledovat zvýšenou poptávku po prostorách. Souvisí to s náběhem nových modelů Škoda Auto pro roky 2019 a 2020 a plánovaným rozvojem segmentu elektromobilů. Dodavatelé hledají nové výrobní a skladové prostory v celé České republice, nejvíce však logicky na Mladoboleslavsku a Liberecku.

Jak podle vás tento vývoj ovlivní celý realitní trh? V jakých lokalitách se bude stavět a jak rychle trh zareaguje? A jak budete reagovat společnost P3?
Dodavatelé Škoda Auto mají v současné době už jen málo příležitostí, kde v blízkosti automobilky vyrábět či skladovat své zboží. My máme volné kapacity v parku P3 Mladá Boleslav, který je v průmyslové zóně Plazy, a tedy velmi blízko výrobnímu závodu Škoda Auto. Pro naše zákazníky zde jsou připravené projekty s celkovou kapacitou přibližně 24 tis. m2. Stavět budeme až na míru konkrétním klientům a předpokládáme, že to budou především dodavatelé koncernu Volkswagen. Haly pro ně můžeme připravit asi do šesti měsíců.

Jaký vývoj realitního trhu očekáváte v ostatních průmyslových odvětvích? Kde bude v budoucnu potřeba nejvíce stavět a jak se na tuto situaci v P3 připravujete?
Výrobní firmy čelí kritickému nedostatku zaměstnanců, proto je pro ně při výběru lokalit klíčová dostupnost pracovních sil. Naše parky tedy stavíme nejen tak, aby byly snadno dosažitelné z dálnice, ale aby tam zároveň zajížděla městská hromadná doprava nebo aby byla v blízkosti vlaková zastávka. Pro automotive je ovšem i nadále klíčová krátká dojezdová vzdálenost k automobilce. Takže ačkoli se v regionu Mladé Boleslavi vede těžký konkurenční boj o zaměstnance, dodavatelé blízkost automobilky i tak vyhledávají.
Vedle toho výrazně posiluje segment e-commerce. Nárůst poptávky pociťujeme konstantě již třetím rokem. Pro e-shopy se budují velké haly, tzv. Big Boxy, zejména u dálnic, protože je pro ně kvůli rychlé distribuci zboží primární dobrá dopravní dostupnost.

Letos prodej aut spíše stagnuje, projevuje se to i na zájmu společností o nové prostory?
Naopak. Pociťujeme stabilní, spíše zvyšující se poptávku po prostorách pro skladování a lehkou výrobu. Souvisí to s cyklickým vypisováním tendrů v automobilkách.

Na začátku června jste dokončili stavbu první haly v areálu P3 Lovosice. Jakou zde evidujete obsazenost? Kolik jste do výstavby investovali?
První halu v P3 Lovosice jsme stavěli na míru našemu dlouholetému zákazníkovi, francouzské logistické společnosti FM Logistic. Obsazenost je tedy stoprocentní. I u dalších projektů, které jsme v poslední době realizovali, se většinou jednalo o BTS (Build-to-Suit) a stejnou strategii chceme zaujmout například u další výstavby v P3 Mladá Boleslav, kde máme možnost postavit skladové či výrobní prostory na míru ve třech budovách.

Jaké další projekty uskutečníte během roku 2018 a v jakých lokalitách? Jaké jsou vaše plány v tomto ohledu na další roky, máte nějaký střednědobý výhled?
Pro našeho dlouhodobého klienta Grupo Antolin stavíme halu na severovýchodě Čech v parku P3 Příšovice, nedaleko Turnova. Tento dlouhodobý klient, který v parku působí již řadu let, se rozhodl ve stejné lokalitě rozšířit již do druhé budovy. Máme připraveny projekty v již zmiňované Mladé Boleslavi a Lovosicích, na míru můžeme dále stavět i v P3 Prague D11 a v Olomouci.

Jakou obsazenost evidujete u dalších projektů a kdo jsou vaši nejdůležitější nájemci?
Obsazenost našich hal v České republice dosahuje téměř 100 %. Naše klientela je sektorově vyvážená, třetinu tvoří poskytovatelé logistických řešení, druhou třetinu představují společnosti z oblasti automotive a lehké výroby a posledních 33 % lze označit jako retail a e-commerce.
P3 má v České republice 170 zákazníků v 80 halách v 16 parcích. Mezi naše dlouhodobé nájemce patří například FM Logistic, Alza, VF Corporation, Mall, Sécheron Tchequie, DB Schenker, DHL, HOPI, Damco nebo právě Grupo Antolin či Knorr-Bremse z automotive segmentu.

Kolik projektů máte aktuálně v zahraničí a se kterými společnostmi zde spolupracujete?
P3 působí v devíti zemích Evropy a více než 80 parcích. Nedávno jsme například v našem italském parku P3 Sala Bolognese předali do rukou výrobců supersportovních automobilů Lamborghini a motocyklů Ducati novou halu o rozloze 30 tis. m2. V Polsku dokončujeme další halu v P3 Poznaň pro Clipper Logistic, před nedávnem jsme předali novou halu pro společnost JYSK v P3 Piotrków. V P3 Bucharest jsme jako v našem prvním rumunském parku použili technologii bezespárové podlahy.
V našem druhém největším parku v Německu, P3 Bedburg, se velmi příznivě rozvíjí spolupráce s japonskou společností NEX Logistic Europe. Zajímavé je už to, že jsme v loňském roce zahájili redevelopment a pustili jsme se do přestavby haly při zachování běžného provozu. Zákazník získal kvalitativně mnohem lepší halu, aniž by se musel kamkoli stěhovat. Navíc je se stávajícími prostory natolik spokojen, že si v letošním roce pronajal i zbývající kapacitu budovy. Ještě větší rozsah redevelopmentu čeká náš německý park P3 Kamen, kde stávající průmyslové budovy nahrazujeme moderními logistickými halami o rozloze 120 tis. m2. První fáze by měla být dokončena letos na podzim.

Jaké hospodářské výsledky jste vykázali za předchozí rok a jak se vyvíjí hospodaření společnosti v letošním roce?
Za uplynulý rok přibylo do evropského portfolia téměř 600 tis. m2 nových budov a skrze akvizice dalších 100 hektarů pozemků, na nichž je možné stavět. Společnost investovala například ve Španělsku, kde hned zkraje roku uskutečnila akvizici portfolia v hodnotě více než 240 mil. eur.
Spolu s přibývajícím prostorem narůstalo také portfolio zákazníků. Mnoho z těchto změn se odehrálo i na českém trhu, kde jsme začali provozovat nový park P3 Lovosice a o pár měsíců později jsme k němu připojili také P3 Lovosice Cargo, který je železniční vlečkou přímo napojen na mezinárodní terminál kontejnerové dopravy. Letos pokračujeme dalším rozšiřováním parků P3 Prague D11 a P3 Prague Horní Počernice.
Úspěchy loňského roku reflektují naše dlouhodobé cíle, a to jak v oblasti developmentu, tak co se týká akvizic. Poptávka po prostorech stále překonává nabídku prakticky ve všech klíčových evropských lokalitách.

 
*****
Tomáš Míček je ředitelem společnosti P3 pro Českou republiku od roku 2014, v P3 pracuje od roku 2010. Má 20 let zkušeností z oblasti developmentu a realit. Mezi jeho předchozí působiště patří například společnosti Prologis a TK Development. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně.  

*****
Společnost P3 je dlouhodobý investor, vlastník, developer a správce evropských průmyslových nemovitostí. V České republice vlastní a spravuje celkem 80 průmyslových nemovitostí v 16 parcích s celkovou pronajímatelnou plochou více než 1,1 mil. m2. Všechny parky mají strategickou polohu s výborným napojením na důležité komunikace. V rámci těchto parků disponuje P3 pozemky pro výstavbu více než 210 tis. m2 pronajímatelných ploch. Zákazníkům nabízí kvalitní služby v objektech situovaných v těch nejlepších průmyslových lokalitách. Budované prostory zohledňují ekologická kritéria, které odpovídají nejpřísnějším požadavkům mezinárodních norem. Je také aktivním účastníkem globální úmluvy OSN o udržitelnosti – a to jako vůbec první vlastník logistických nemovitostí na světě.

Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter Google+ YouTube