Jana Hanušová: ESSOX se zaměří na elektromobilitu a digitalizaci

27. 6. 2018 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Společnost ESSOX představí v srpnu program pro elektromobilitu a ekofinancování. Ten bude zahrnovat poradenství pro všechny součásti komplexního pojetí elektromobility – fotovoltaické panely, bateriová úložiště, pořízení elektromobilů, elektrické motocykly, ale i kola s elektrickým pohonem. Tento balíček budou moci využít jak jednotlivci, tak korporátní klientela ale i municipality. Pro ČIANEWS to uvedla generální ředitelka Jana Hanušová s tím, že k hlavním partnerům v oblasti zeleného financování patří společnosti ČEZ ESCO a OIG Power. Mezi další priority firmy patří e-commerce a digitalizace, do které ESSOX investuje řádově desítky milionů korun.


Vaše výsledky za rok 2017 i za 1. čtvrtletí 2018 ukazují dvouciferný růst, jak se vyvíjí vaše hospodaření za 1. pololetí a jaké jsou očekávané výsledky za celý rok 2018?

Ano, je to tak. Za 1. čtvrtletí letošního roku jsme generovali dvojciferný růst. Celková produkce skupiny ESSOX činila 2,1 mld. Kč a profinancovali jsme více než 20 tisíc smluv jak na auta, tak na spotřební zboží. Trh spotřebitelského financování, a to hlavně v oblasti financování aut, zůstává příznivý. Podle čísel za leden až květen předpokládáme, že dvojciferný růst bude pokračovat i nadále.

Kolik nových klientů se vám již letos podařilo získat?
Na konci 1. čtvrtletí jsme měli 215 tisíc aktivních klientů, z toho pět tisíc na Slovensku, kde působí naše dceřiná společnost ESSOX FINANCE. Na 60 % našich klientů jsou spotřebitelé a 40 % tvoří korporátní klientela. Ve spotřebitelském financování převažuje spíše úvěrové financování nad leasingovým, z 90 % jde o úvěrový byznys. 

Podle průzkumu, který pro ESSOX dělala agentura IPSOS, si letos půjčku plánuje vzít 45 % lidí. Jaký je skutečný zájem a na co si lidé nejvíce půjčují?
Skutečný zájem kopíruje výsledky průzkumu, přičemž klienti využívají spotřebitelské financování nejčastěji na koupi produktů ze segmentu bílé a černé techniky a mobilních telefonů. V posledních letech vzrostl taky zájem o financování komodity motocyklů. ESSOX patří v této oblasti mezi lídry na trhu. Poskytujeme značkové financování například pro motocykly Kawasaki.

Významnou roli ve vašem portfoliu hraje i značkové financování vozidel PSA. Roste i tento segment? A jak byla ukončena fúze vašich dceřiných společností, co na ní bylo nejobtížnější?
Akvizice PSA Finance jak v ČR, tak na Slovensku splnila naše očekávání. Z mého pohledu je při akvizici nejdůležitější začlenění nových zaměstnanců do stávajícího týmu. Kupujete totiž firmu s jinou mentalitou i managementem a integrace do chodu vlastní společnosti je to hlavní a zároveň nejtěžší. Stěžejním je přitom zvládnout řízení změn. A to se nám, myslím, podařilo na výbornou. Od 1. ledna 2018 je PSA Finance CR součástí společnosti ESSOX a na Slovensku PSA Finance SK působí nově pod názvem ESSOX FINANCE.
V 1. čtvrtletí letošního roku zaujímal ve skupině ESSOX segment financování automobilů 66 % z celkového objemu nově uzavřeného retailového financování, v případě značkového financování PSA to bylo 24 % z celku. Ano, také značkové financování vykazuje ve skupině ESSOX slušnou dynamiku s meziročním 23% nárůstem.

*****
Na rozdíl od českého trhu se na Slovensku prostřednictvím dceřiné společnosti ESSOX FINANCE zaměřujeme hlavně na financování nových vozů, Peugeot a Citroen. Stejně jako v České republice, tak i na Slovensku rosteme dvojciferným tempem.
*****

Když zmiňujete slovenský trh, jak se vám daří právě tam?
Na rozdíl od českého trhu se na Slovensku prostřednictvím dceřiné společnosti ESSOX FINANCE zaměřujeme hlavně na financování nových vozů, Peugeot a Citroen. Stejně jako v České republice, tak i na Slovensku rosteme dvojciferným tempem.
 
Plánujete nějaké další akvizice? A jaké jsou vaše další plány ve střednědobém horizontu?
Tuto otázku mohu pouze komentovat tak, že ambice máme velké a příležitosti na trhu sledujeme.

ESSOX je součástí Skupiny Komerční banky, jak ve skupině spolupracujete a jak využíváte synergie?
Spolupráce uvnitř skupiny funguje více než dobře. Vstup Komerční banky do společnosti ESSOX nám před 15 lety zabezpečil nejen finanční zázemí, ale banka jako taková nám pomohla i s tvorbou firemní kultury a umožnila nám rozšíření produktové škály.
S bankou úzce spolupracujeme například v oblasti úvěrového fleet managementu, které nabízíme jejím klientům. Pro operativní leasing je naším partnerem ALD Automotive.

Aktuálně se zaměřujete na podporu elektromobility, co vše v rámci tohoto projektu nabídnete? Spolupracujete v této oblasti s nějakými partnery a na čem konkrétně?
Naše aktuální strategie navazuje na letité zkušenosti s financováním energeticky úsporných projektů pro klienty Skupiny ČEZ a zaměřujeme se především na komplexní elektromobilitu. V případě spolupráce s ČEZ, která již trvá delší dobu, jsme profinancovali ekologické projekty řádově za desítky milionů korun.
Dlouhodobě patříme mezi lídry v oblasti financování automobilů na českém trhu, a proto máme potenciál přispět k přeměně vozového parku v České republice, aby ekologické dopady automobilové dopravy byly co nejnižší. Mou vizí je využití elektromobilu jako druhého auta v rodině. Elektromobil je ideálním dopravním prostředkem pro jízdy v okolí bydliště, kde vystačí kapacity baterií automobilů a zároveň je lze dobíjet zelenou energií z vlastních fotovoltaických panelů.
V případě elektromobility a dalšího ekofinancování, jako jsou třeba hybridní auta, je naší ambicí stát se lídrem trhu. V květnu jsme představili komplexní balíček služeb pro financování, kdy ESSOX pomůže s vykoupením dieselového či benzinového automobilu a profinancuje elektrovůz včetně všech potřebných doplňkových zařízení.
V srpnu pak odstartujeme program, který bude zastřešovat poradenství a veškeré součásti nezbytné pro komplexní pojetí elektromobility – fotovoltaické panely, bateriová úložiště, pořízení elektromobilů, elektrické motocykly, ale i kola s elektrickým pohonem, a to vše včetně projektu, dodavatele elektrické energie a případné státní dotace. Služby budou moci využít jak jednotlivci, tak korporátní klienti, ale i municipality.
A co se týká našich hlavních partnerů pro financování zelených projektů, jsou jimi především společnosti ČEZ ESCO a OIG Power.

Na jaké další oblasti se zaměřujete?
V tuto chvíli máme zhruba tři tisíce aktivních partnerů, kteří mají jak kamenné obchody, tak e-shopová řešení. To je důvod, proč se poslední dobou hodně zabýváme tématem e-commerce a digitalizace. Optimalizujeme procesy, chceme být paperless, a to nejen z důvodu interních procesů, ale i s ohledem na společenskou odpovědnost a firemní kulturu jako takovou.
Kromě toho i klasický model spotřebitelského financování se mění a přesouvá právě do světa e-commerce. E-shopové řešení financování již máme, chtěli bychom však v této oblasti výrazně posílit a zvýšit produkci.  Proto do digitalizace investujeme řádově desítky milionů korun.

Jaké další nové produkty či služby letos klientům nabídnete? Připravujete i nějaké marketingové kampaně?
Neděláme klasické nadlinkové marketingové kampaně. Náš obchodní model je nastavený na B2B2C spolupráci, a proto se spíše soustředíme na podporu našich dealerů a spolupracujících partnerů. Aktuálně cílíme hlavně na zmiňované financování zelených projektů a e-commerce. Nechceme tyto priority ředit něčím dalším. Zelené projekty jsou pro nás nyní klíčové.
Jinak interně žijeme našim velkým jubileem, letos slavíme 25. výročí založení firmy ESSOX. Během této doby jsme ušli opravdu velký kus cesty, kdy se nám z malé regionální firmy o 15 lidech podařilo „vyspět“ na mezinárodní skupinu s dceřinou společností na Slovensku a jednoho z lídrů na trhu spotřebitelského financování. Během této doby jsme uzavřeli 1,5 milionu smluv v celkovém objemu okolo 65 mld. Kč a vydali stovky tisíc kreditních karet.

Věnujete se i oblasti CSR, Specializujete se na nějaké konkrétní projekty?
Troufám si tvrdit, že společenská zodpovědnost vždy byla, je a bude v DNA naší společnosti. Začátkem tohoto roku jsme přišli s novým projektem Společně bezpečně. Pro mateřské školy jsme spolu s Hasičským sborem Jihočeského kraje připravili programy s přednáškami, kde se zaměřujeme na bezpečnost na silnicích, v domácnostech, v přírodě a na vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti dětí. Každoročně věnujeme na oblast společenské odpovědnosti stovky tisíc korun. Spolupracujeme také s nadací Komerční banky Jistota, prostřednictvím které podporujeme potřebné. Pravidelně organizujeme i zaměstnanecké sbírky, ze kterých putuje výtěžek na podporu handicapovaných dětí.

 
*****
Jana Hanušová je generální ředitelkou společnosti ESSOX od 1. května 2015. Předtím působila od roku 2010 jako poradkyně generálního ředitele pro synergie Skupiny Komerční banky a Société Générale. Do oddělení marketingu KB nastoupila v roce 1999, v letech 2000 až 2004 byla vedoucí řízení segmentů v rámci retailového bankovnictví. Následně se podílela na vytváření koncepce společnosti ESSOX, kde působila v roli vedoucí marketingu do srpna roku 2006. V září roku 2006 se stala ředitelkou marketingu ve společnosti Rusfinance/Rusfinance Bank (SG Russia). Vystudovala Fakultu sociálních věd na Univerzitě Karlově.

*****
ESSOX patří mezi nejvýznamnější nebankovní poskytovatele finančních služeb v oblasti financování spotřebního zboží a automobilů v České republice, na trhu působí 25 let. Je významnou součástí skupiny Komerční banky a patří také do mezinárodní finanční skupiny Société Générale. Je specialistou na podporu prodeje nových i ojetých vozů pod značkou ESSOX i poskytovatelem značkového financování pro automobily značek Peugeot, Citroën a DS. Nabízí produkty v oblasti úvěru a finančního leasingu soukromým osobám, podnikatelům a firmám. Má více než 400 zaměstnanců a roční objem produkce 7,7 mld. Kč. Společnost je zakládajícím členem největšího registru dlužníků SOLUS a také členem České leasingové a finanční asociace.

Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter Google+ YouTube