Matěj Oliva: Čezeta plánuje do tří let vyrábět až dva tisíce skútrů ročně

14. 6. 2018 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Společnost Čezeta Motors získala na investiční platformě Crowdberry během jednoho týdne více než 600 tis. eur na rozšíření výroby. Největší část bude směřovat do rozšíření výroby, nové lakovny či skladu dílů. Postupně by se měly všechny výrobní procesy přesunout na jedno místo v továrně v Prostějově. Na konci roku 2018 by se kapacita měla zvýšit na třicet skútrů za měsíc ze současných deseti až dvanácti, do tří let až na dva tisíce elektroskútrů ročně. Pro ČIANEWS to uvedl obchodní a marketingový ředitel Matěj Oliva s tím, že část peněz firma investuje do marketingu a pražského showroomu. Čezeta také vyvíjí vlastní aplikaci, která zákazníkovi umožní snadnější komunikaci se skútrem. Zvažuje i rozšíření výrobní řady o další model.


Kolik jste dosud vyrobili elektroskútrů?

Továrnu máme od března 2017 a ostrá výroba pro zákazníky byla spuštěna letos v lednu. V tuto chvíli máme kapacitu výroby zhruba 10 až 12 skútrů měsíčně a na konci letošního roku bychom rádi vyráběli asi 30 kusů za měsíc. Podle dlouhodobější vize bychom chtěli asi do tří let zvýšit produkci na 2000 elektroskútrů skútrů ročně, ale k tomu je ještě dlouhá cesta. Zatím jsme od letošního ledna vyrobili 55 skútrů, celkem od konce září loňského roku 75 kusů.


Jaké typy vyrábíte?

Máme dvě varianty modelu 506. Maximální rychlost slabšího stroje dosahuje 90 km za hodinu a jeho dojezd je okolo 100 km. U silnějšího modelu činí dojezd až 150 km a maximální rychlost je 123 km za hodinu. Hmotnost se pohybuje okolo 150 kg a vyrobíme ho za 40 až 50 hodin. Většina dílů pro výrobu pochází z České republiky, případně z Evropy, vše se snažíme pořídit v té nejlepší kvalitě. Pouze motory dovážíme z Číny, ale rovněž od jednoho ze dvou nejlepších výrobců na světě.

 
Do kterých zemí exportujete a zvažujete nějaké další trhy?
Vyvážíme například na Slovensko, do Švýcarska, Francie, Velké Británie nebo Belgie. Samozřejmě část produkce je určena i pro český trh. Je zajímavé, že třeba na Slovensku jsme úspěšnější než v České republice.
Zvažovali jsme USA, ale pro americký trh je třeba jiná homologace nebo například crash testy na baterie, takže to případně v dlouhodobějším horizontu.


Jak dlouho vlastně trval vývoj nového modelu elektroskútru a kolik jste do něj investovali?
Naše firma existuje pět let a za tu dobu bylo proinvestováno kolem milionu eur do vývoje, marketingu a třeba také homologace, která přišla milion korun. V prvních dvou letech jsme se věnovali především marketingu a průzkumu trhu, abychom si byli jistí, že vyrábíme přesně to, co se lidem bude líbit. Víme teď, co trh žádá. Lidé chtějí jezdit bez papírů na motorku, stačí jim dojezd na kratší vzdálenost, nemusí to být úplně retro, ale něco s tradicí. 

 
Měli jste nějaké plány či nákresy modelů vyráběných v padesátých a šedesátých letech?
Bohužel, nic z toho se nezachovalo. Dokonce ani známka nebyla zaregistrovaná a chráněná. Domluvili jsme se s dědici a známku si nechali zaregistrovat. Koneckonců i naše konstrukce je trochu jiná než u původního modelu.


Kolik máte v současné době zaměstnanců a budete letos nabírat nové lidi?
Aktuálně máme 11 zaměstnanců, z toho je šest v továrně v Prostějově, zbytek připadá na pražskou kancelář. Pokud budeme rozšiřovat výrobu, samozřejmě budeme muset nějaké lidi přibrat.
Chceme být méně závislí na subdodavatelích, tak bychom rádi některé činnost jako třeba lakování karoserie převedli do našich dílen. Je to práce, kterou musíme zadávat externě a dobrých lakýrníků je docela málo. Navíc máme takovou vychytávku, je na karoserii nanášíme nanotechnologickou vrstvu vyvinutou v Liberci, která lak chrání proti menšímu mechanickému poškození, snadnější je díky tomu také údržba proti nečistotám.


Na investiční platformě Crowdberry jste získali přes 600 tis. eur na rozšíření továrny. Na co konkrétně tato částka půjde?
Jen musím poznamenat, že patříme k nejúspěšnějším crowdfundingům na českém trhu. Určenou částku se nám podařilo vybrat za pouhý týden, a dokonce jsme ji o trochu překročili.
Největší část bude samozřejmě směřovat do výroby. Máme připravenou další volnou halu, kam chceme výrobu rozšířit. Potřebujeme lakovnu, jak už jsme zmínil, a sklad dílů alespoň na dva měsíce, aby se nám nestávalo, že čekáme s výrobou na subdodavatele. Postupně všechny procesy přesuneme pod vlastní střechou. Ať už jde o opracování dílů, svařování rámů, lakování apod. Zatím některé z těchto úkonů zadáváme subdodavatelům. I když je většina z nich z Prostějova nebo blízkého okolí, je to přece jen náročné na logistiku a koordinaci.

 
A co marketing a zvažovaný showroom, případně jaké jsou další plány?
Do těchto oblastí také budeme investovat část ze získané částky. Plánujeme marketingové eventy po Evropě a showroom v Praze. Zatím to vypadá, že bude v centru, ale není to ještě definitivní. Nyní máme malý prostor na Ovocném trhu.
Vyvíjíme také vlastní aplikaci, která zákazníkovi umožní snadnější komunikaci se skútrem. Prioritou je však nyní optimalizace výrobního procesu a stabilizace na trhu. V blízké budoucnosti zvažujeme rozšíření výrobní řady o další nadčasový model.

 

***** 
Matěj Oliva je obchodním a marketingovým ředitelem společnosti Čezeta Motors od ledna 2018. Od roku 2016 působil v marketingu, a hlavně ve vývoji Čezety jako production manager a testovací jezdec. Před nástupem do Čezety pracoval deset let jako auto-moto novinář a zkušenosti má také se závoděním. Vystudoval střední průmyslovou školu sdělovací techniky v Panské.

 
***** 
Čezeta Motors pokračuje ve výrobě skútrů v malých sériích s úpravami na přání zákazníka ve vlastní továrně v Prostějově, kde ve 30. letech 20. století sídlil československý výrobce vozů Wikov. Zde po něm zůstaly originální prostory pro svařování, lakování, montáž a testy. Její CEO a majitel Neil Eamonn Smith pochází z Velké Británie a v České republice pracuje od rodu 1998. Před pěti lety založil společnost Čezeta Motors, která k 60. výročí firmy Čezeta navrhl a vyvinul zatím poslední model Čezety typ 506.
Historie Čezety sahá až do roku 1957, kdy několik motocyklů včetně legendárního skútru navrhl dobrodruh a konstruktér Jaroslav František Koch. Jeho nejznámějším dílem je právě Čezeta 501. Poznávacím znamením je specifický tvar přední části, díky němuž se jí přezdívalo „prasátko“. Čezeta se rychle stala hitem a symbolem svobody během studené války. Vyvážela se do mnoha zemí především východního bloku, ale třeba také na Nový Zéland, kde se prodávala pod značkou NZeta.

Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter Google+ YouTube