Josef Vávra: Pro Rodinný pivovar BERNARD je klíčová kvalita piva

25. 1. 2017 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Rodinný pivovar BERNARD čeká v budoucnu rozhodnutí, zda rozšířit svoji činnost do nových prostor. Pokud by se rozhodl přemístit např. lahvovnu, bude se prvotní investice pohybovat nejméně ve výši 300 mil. Kč. Výstav pivovaru v roce 2016 přesáhl 315 tis. hl, což je meziroční nárůst zhruba o čtyři procenta. Prodej na Slovensku se také dlouhodobě zvyšuje, loni bylo prodáno přes 39 tis. hl, což představuje více než šestiprocentní nárůst. Pro ČIANEWS to uvedl generální ředitel a spolumajitel Rodinného pivovaru BERNARD Josef Vávra s tím, že klíčové je dlouhodobě udržet co nejlepší kvalitu piva. Loni na podzim pivovar uvedl např. nové, svrchně kvašené pivo Bernard IPA, o které je velký zájem, proto se zvažuje i uvedení čepovaná verze.


 
 
Za rok 2016 očekáváte vyšší výstav, takže překonáte loňský rekordní výstav 301 tis. hl. Které faktory nejvíce ovlivňují váš růst?
Výstav v roce 2016 přesáhl 315 tis. hl, což je meziroční nárůst zhruba o čtyři procenta. Pro nás je klíčové dlouhodobě udržet co nejlepší kvalitu piva, to ostatní přijde s tím, že pokud nás zákazník ochutná a je spokojený, koupí si naše pivo i opakovaně.
 
*****
Český pivní trh kopíruje ten evropský, kde je zřetelný pokles prodeje sudového piva. Poměr bývá 40 procent sudy, 60 procent lahve, ve většině států ještě zřetelněji větší prodej lahví. Bernard má poměr zatím obrácený a děláme vše, aby to tak zůstalo. Je to však velmi náročné.
*****
 
Jaká jsou vaše očekávání ohledně výstavu a dalších výsledků na rok 2017? Kde vidíte největší příležitosti a rizika pro další vývoj vašeho pivovaru – i celého oboru?
Rizik je mnoho a mnoho z nich ani nedokážeme ovlivnit. Česká republika je exportní zemí, je plně napojena na evropský a světový obchod. Když dojde k přepálení ekonomiky, může se to projevit kdekoli, důsledky se projeví u všech. Příležitostí je právě to, že děláme pivo, jak nejlépe umíme a vytváříme si pro to i co nejlepší podmínky.
 
Co nejvíce ovlivňuje podle vás úspěch u zákazníků? Je těžké uspět na tak konkurenčním trhu?
Český pivní trh je extrémně přesycen nabídkou. Vycházíme především z toho, že český zákazník je moudrý a stále častěji bude požadovat především kvalitu. Doba kvantity již snad odezněla... I proto jsme se do samého začátku podnikání zaměřili na to, abychom vařili co nejkvalitnější nepasterované pivo, a současně s tím jsme rozvíjeli a budovali značku. Základem úspěchu je být v restauracích.
 
V současnosti nejvíce vyvážíte na Slovensko, do Polska, Slovinska, Švédska, Maďarska a Ruska. Plánujete rozšiřování exportních trhů? Případně navyšování 22% podílu vývozu na celkovém výstavu?
V současné době se nejvíce prodáváme ve Slovinsku, velký nárůst máme v Maďarsku. Vyvážíme přibližně se do 36 států celého světa a samozřejmě nás zajímají i nové trhy, např. v Jižní Americe. V prosinci jsme se vrátili i na americký trh.
 
Zaznamenáváte změny ve vašem podnikání v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb? Kde se to projevilo nejvíce? Přišli jste o některé podniky, kterým jste dodávali své produkty?
Provoz ukončilo zhruba 70 restaurací, spíše malé, vesnické či horské. To jsou asi dvě procenta z našich smluvních restaurací, ale většinou se jednalo vždy o kombinaci důvodů, které vedly k ukončení. Např. věk, nemoc…
Je možné, že ještě některé restaurace svoji činnost ukončí, neboť majitel nyní zjistí, že podnikání za těchto podmínek není pro něj zajímavé.
 
Jaký je podíl prodeje sudového a lahvového piva včetně meziročního srovnání? Očekáváte změny v tomto poměru?
Český pivní trh kopíruje ten evropský, kde je zřetelný pokles prodeje sudového piva. Poměr bývá 40 procent sudy, 60 procent lahve, ve většině států ještě zřetelněji větší prodej lahví. Bernard má poměr zatím obrácený a děláme vše, aby to tak zůstalo. Je to však velmi náročné. 
 
Kolik jste letos investovali do marketingu – a na které oblasti a marketingové kanály se zaměřujete? Kolik chcete investovat v roce 2017?
Do marketingu a propagace značky investujeme mnohem méně, než by se na první pohled mohlo zdát. Naší snahou je dělat pouze takové věci, které značku vhodně zviditelní a nestojí velké peníze. Snažíme se u toho bavit a být současně vtipní. Zatím se nám to celkem daří.
 
Kolik zaměstnáváte v současné době lidí? Plánujete změny v počtech vašich zaměstnanců?
V pivovaru je zaměstnáno 190 lidí, 23 ve sladovně Bernard v Rajhradě u Brna. Lidi přijímáme podle potřeby, jak roste prodej. Případně nárazově, v době konání různých prodejních akcí.
 
Chybí vám některé profese? Spolupracujete kvůli tomu se středními nebo vysokými školami?
O práci v našem pivovaru je velký zájem, pokud je třeba, vypíšeme výběrové řízení. Bohužel, některé školy a jejich absolventi však nesplňují kvalitativní požadavky.
V našem pivovaru je velmi silná firemní kultura. Hlavním kritériem pro přijetí zaměstnance je vedle odborných znalostí i to, že musí zapadnout do kolektivu a respektovat firemní kulturu. V roce 2016 jsme přijali 14 zaměstnanců, z toho 29 procent jsou čerství absolventi škol. 
 
Nyní máte devět značkových prodejen. Plánujete jejich navyšování. Pokud ano, kde budete další otevírat a kolik do této oblasti investujete?
Otvíráme značkové prodejny v městech, kde býval pivovar a už není. Je to dlouhodobý proces, který vždy průběžně vyhodnocujeme. Budeme otvírat i další provozovny, ale oznámit kdy a kde je předčasné. Prodejny si na sebe musí vydělat.
 
Jaké očekáváte prodeje na Slovensku za rok 2016? Jaké bude meziroční srovnání?
Prodej na Slovensku dlouhodobě stoupá, loni jsme prodali přes 39 tis. hl, což je meziroční nárůst přes šest procent.
 
V současné době uvádíte nové pivo Bernard IPA. Jaký o něj očekáváte zájem? Připravujete další nové produkty?
Na podzim loňského roku jsme přišli na trh s novým svrchně kvašeným pivem Bernard IPA a zatím jsme s jeho prodejem spokojeni, pokud zájem bude pokračovat, je možné, že přijdeme i s čepovanou verzí. S další novinkou nespěcháme, už nyní máme velmi široký sortiment.
 
Plánujete rozšířit svoji činnost do nových prostor. Jak tyto plány postoupily? Kolik v tomto směru chcete investovat?
To vše ještě čeká na rozhodnutí. Ale pokud bychom se rozhodli přemístit v budoucnu např. lahvovnu, bude se prvotní investice pohybovat nejméně ve výši 300 mil. Kč. I proto musíme vše dobře zvážit.
 
*****
Josef Vávra je od roku 2016 generálním ředitelem Rodinného pivovaru BERNARD v Humpolci a také již od roku 1991 spolumajitelem a vrchním sládkem. V roce 2000 se stal generálním ředitelem Sladovny BERNARD v Rajhradě u Brna. Svoji profesní kariéru začal v závodu Humpolec, který patřil Jihočeským pivovarům České Budějovice, poté působil z závodě Ostrava Severomoravských pivovarů Přerov a v Pivovaru Ostravar. Je absolventem Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, oboro kvasná chemie a bioinženýrství. Od roku 2011 je členem předsednictva Českého svazu pivovarů a sladoven. V roce 2016 získal ocenění Za dlouhodobou kvalitu piva od Pivo, Bier & Ale, v roce 2014 získal ocenění Manažer roku 2013 v oboru Gastronomie.
 
*****
Rodinný pivovar BERNARD působí od roku 2000 jako akciová společnost a v červenci 2001 do ní jako strategický partner vstoupil pivovar Duvel Moortgat z Belgického království, který získal 50% podíl. Českými majiteli jsou s 25% podíly Stanislav Bernard a Josef Vávra.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube