Jan Rohrbacher: Alliance Healthcare spustí projekt distribuce v zemích střední Evropy

28. 1. 2015 -
Název rubriky: Rozhovory a profily osobností

Společnost Alliance Healthcare chce ve střednědobém horizontu dál expandovat a rozvíjet logistické aktivity nejen na Slovensku, ale v celém středoevropském regionu. Pro ČIANEWS to uvedl výkonný ředitel Alliance Healthcare Jan Rohrbacher s tím, že výrobci léčiv dnes preferují jednoho stabilního a spolehlivého partnera pro celý region, což jim snižuje náklady a současně zvyšuje flexibilitu a dostupnost přípravků pro cílové zákazníky. V roce 2015 například firma spustí projekt, kdy bude zajišťovat distribuci pro zákazníky v celém středoevropském regionu v šesti zemích.



 
Jaké budou výsledky společnosti Alliance Healthcare za rok 2014, i v porovnání s výsledky předchozího roku?
Náš finanční rok standardně končí v březnu, takže jsme teď téměř v cílové rovině.Nepředpokládám výrazně jiný hospodářský výsledek než v loňském roce navzdory tomu, že český farmaceutický trh mírně klesá a ani v blízké budoucnosti nečekáme jeho růst. Díky našemu integrovanému obchodnímu modelu se snažíme poskytovat nové inovativní služby i dalším zákazníkům mimo segment lékáren a nemocnic. Zaměřujeme se zejména na naše dodavatele-výrobce léčiv v oblasti logistických služeb, klinických studií, sekundární úpravy balení léčiv, rozvozu vzorků apod.
 
Na začátku roku 2014 jste uvedli do provozu automatickou vyskladňovací linku léčiv, která vám pomohla zkrátit dobu vychystání až o polovinu, tj. na 30 minut. Jaké další přínosy pro vás znamená?
Nová automatická linka přinesla především snížení počtu reklamací a chyb při expedici zboží. Nezanedbatelná je i úspora nákladů, která vznikla z redukce a optimalizace naší sítě distribučních center. V současné době máme tři dvousměnné provozy v Praze, Brně a Ostravě a jednosměnný provoz v Hradci Králové.
 
Plánujete nějaké podobné technické novinky na rok 2015, jaké konkrétně a co by měly přinést?
V současné době dokončujeme rozšíření skladu pro poskytování logistických služeb farmaceutickým výrobcům v Praze a v Brně. Souběžně implementujeme nový informační systém pro oblast logistických služeb s řadou technických vylepšení.
 
Ke konci roku 2014 jste dokončili fúzi se společností Walgreens. Jaký bude mít vliv tato fúze na vaši další strategii na českém trhu?
Členství ve firmě s celosvětovou působností pro nás bude znamenat především další posílení stability a vznik nového rozměru spolupráce s výrobci. Těšíme se na to, že díky velikosti a dimenzi Walgreens Boots Alliance budeme uzavírat globální kontrakty s největšími výrobními firmami. Poměrně zásadní je také fakt, že se z farmaceutického distributora stáváme velkoobchodem v tom smyslu, že začínáme více řídit, od koho zboží nakupujeme a komu jej prodáváme. Dříve jsme byli prakticky tranzitním velkoobchodem pro více než 500 dodavatelů a 2000 zákazníků. Toto období však končí. Chceme dále rozvíjet náš obchodní model o další aktivity v rámci „healthcare“.
Plánujeme rozšíření našeho projektu Alphega lékárna pro nezávislé lékárny, do nějž je v současnosti zapojeno více než 250 českých nezávislých lékáren. Dále poskytujeme logistické a pre-wholesalingové služby pro výrobce. Nosnou aktivitou jsou pro nás také speciální projekty v oblasti řízené distribuce, spolupráce s nemocnicemi a jejich specializovanými centry, rozvoz vzorků či klinické studie. Děláme i zcela nové aktivity mimo standardní distribuci léčiv jako například kompletaci setů kloubních náhrad pro ortopedická oddělení 50 nemocnic.
 
Co to přinese vašim zákazníkům?
Další rozvoj spolupráce s výrobci nepochybně přinese stabilitu našim loajálním zákazníkům, zvýší jejich profitabilitu a schopnost konkurovat ostatním subjektům na trhu a rozšíří naše portfolio služeb.
 
Chcete mimo jiné dále expandovat a také rozšiřovat projekt Alphega lékárna. Jaké investice plánujete v této souvislosti na rok 2015 a kam konkrétně budou směřovat?
Projekt Alphega lékárna rozhodně patří mezi naše hlavní priority v segmentu lékáren. Zaměřujeme se na další posilování členské základny, úzkou spolupráci s vybranými výrobci léčiv, na řízení sortimentu a optimální vystavení zboží (category management). Chceme dále rozvíjet tzv. preventivní programy pro pacienty zaměřené například na měření cholesterolu či tlaku, v lékárnách budeme pořádat dny pro pacienty včetně konzultace s odborníky v daném oboru.
 
Uvádíte, že očekáváte stagnaci farmaceutického trhu. Proč tomu tak je? Jaké to má dopady na vaše podnikání?
Stagnace farmaceutického trhu probíhá v celé Evropě a obvykle je spojená s regulací cen léčiv, revizí jejich cen a úhrad, které hradí pacient. V letošním roce nepředpokládáme růst českého farmaceutického trhu, ani nějaký dramatický pokles.
Vzhledem k tomu, že dvě hlavní nákladové položky v lékárenské distribuci jsou personální náklady a náklady na dopravu – a jejich trend je dlouhodobě mírně růstový, musíme hledat další nové aktivity v našem portfoliu služeb pro zákazníky. A to není snadný úkol.
 
Jaké jsou vaše střednědobé plány ve středoevropském regionu? 
Chceme dál expandovat a rozvíjet naše logistické aktivity nejen na Slovensku, ale v celém středoevropském regionu. Příležitostí je mnoho, výrobci léčiv dnes preferují jednoho stabilního a spolehlivého partnera pro celý region, což jim snižuje náklady a současně zvyšuje flexibilitu a dostupnost přípravků pro cílové zákazníky. V tomto roce například spustíme projekt, kdy budeme zajišťovat distribuci pro zákazníky v celém středoevropském regionu v šesti zemích.
 
Věnujete se také oblasti CSR. Kolik jste za poslední rok do této oblasti investovali a který z projektů, jež podporujete, je podle vašeho názoru nejzajímavější, resp. nejvíce si ho ceníte?
V oblasti CSR aktivit dlouhodobě podporujeme ve spolupráci s Českou lékárnickou komorou projekt Fondu ohrožených dětí – Klokánek. Za posledních deset let spolupráce jsme společně s lékárnami vybrali částku blížící se 9 mil. Kč.
Zároveň jsme zapojeni do globálních projektů naší firmy zaměřených na podporu výzkumu léčiv proti rakovině (EORTC – European Organization for Research and Treatment of Cancer).
 
Jan Rohrbacher je výkonným ředitelem společnosti Alliance Healthcare. Ve společnosti působí již více než 15 let, od roku 1999. Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a Thunderbird School of Global Management.
Inverzní logo ČIA

ČESKÁ INFORMAČNÍ AGENTURA, s.r.o.
Pobřežní 46
186 00 Praha 8
Česká republika

Tel: +420 224 800 977
Péče o klienty: helpdesk@cianews.cz
Redakce: redakce@cianews.cz

IČO: 25128337
DIČ: CZ25128337

Kontaktujte nás
|VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
|ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ

LinkedIn Facebook Twitter YouTube