Aspius: Česká zvěřina je exportním artiklem

Na dotazy ekonomické redakce ČIA odpovídala Ilona Klímová, jednatelka společnosti Aspius, Která je vítězkou kategorie Malá společnost čtvrtého ročníku Soutěže Ocenění českých podnikatelek. Soutěž OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK - OCP byla založena v roce 2008 Agenturou Helas a poradenskou společností Mazars. Projekt oceňuje české podnikatelky jako osobnosti, které úspěšně propojují podnikatelské aktivity se striktním respektováním nepsaných mravních norem vzájemného obchodu. OCP poukazuje na významné projekty, a inovativní řešení, které české firmy pod vedením těchto žen dlouhodobě na český nebo evropský trh přinášejí. Podniky, 100% vlastněné českou majitelkou a fungující pod jejím vedením alespoň čtyři roky, soutěží již 5. rokem v kategoriích malá, střední a velká firma. V rámci soutěže jsou dále udělovány také Cena GE Money Bank pro Výjimečnou podnikatelku, cena za Výjimečný růst MasterCard a letos nově Cena za inovativní řešení Allianz. Odborným garantem soutěže a výběru semifinalistek je specialista na rating a scoring firem CCB-Czech Credit Bureau, a. s. Záštitu nad jubilejním 5. Ročníkem soutěže převzal předseda vlády ČR. ČIA je mediálním partnerem soutěže. V rozhovoru se dotazujeme zejména na změny na českém trhu s masem, možnosti exportu a investice.

Co pro vás znamená zisk Ocenění česká podnikatelka? 

 

Zisk tohoto ocenění je pro mě pocta a znamená jisté zadostiučinění za moji práci a čas, který jsem firmě věnovala. Zároveň je to ale obrovský závazek udržet vysokou kvalitu našich výrobků a služeb.

 

Dodávky řetězcům se vyznačují náročnou logistikou. Jak problém předjednaných dodávek v čase a místě řešíte, mimo jiné třeba u domácího sezonního zboží, typicky zvěřiny?

 

Každý řetězec má svoji logistikou řešenou úplně jinak. Nicméně se musíme přizpůsobit. Na pozicích nákupčích jsou ale profesně velmi zkušení lidé, tak že domluva s nimi je výtečná a vždy se snažíme domluvit ku prospěchu obou stran.

 

V rámci předjednaných dodávek je hlavním kritériem trvanlivost a dostupnost. Některé druhy mas dovážíme jak chlazené, tak i mražené. Obecně lze říci, že logistika chlazeného zboží je mnohem náročnější, přesto převážně hovězí, telecí či jehněčí maso vozíme chlazené.

 

Kdo patří k vašim významným odběratelům, respektive získali jste v poslední době nové odbyty?

 

Spektrum našich odběratelů je široké. Jsou mezi nimi špičkové restaurace v Praze, ale i řezníci a velkoobchody. Již rok získáváme pozici v maloobchodu, kde se zákazníkům snažíme přiblížit kvalitní chlazené maso jako jsou steaky z Ameriky, telecí maso z Nizozemí či jehněčí maso z Nového Zélandu.

 

Jsou čeští dodavatelé schopni nabízet požadovanou kvalitu?

 

Tradiční špičkovou kvalitu má česká zvěřina, kterou mimochodem kupujeme a vyvážíme i do zahraničí. Někteří čeští dodavatelé se v kvalitě speciálního hovězího a vepřového masa velmi zlepšují.

 

Jaká kritéria rozhodují, která masa se vozí chlazená a která mražená?

 

Na trh dodáváme americké steaky, novozélandské jehněčí, telecí z Holandska. Ryby a mořské produkty jsou z celého světa. Chlazené dovážíme především hovězí maso z Ameriky, dlouho uzrává, tak že zde není problém v rámci doby transportu k nám do ČR. O něco složitější je to už s masem telecím a jehněčím. Tam je trvanlivost mnohem kratší. Ryby a mořské plody máme mražené. Razím teorii, že lepší je dobře zamražené, nežli špatně chlazené.

 

Kde všude maso nakupujete a jak distribuujete?

 

Jak již bylo řečeno, vysoce kvalitní maso dovážíme z celého světa. Krom výše uvedeného u nás naleznete například zvěřinu z Afriky jako je blesbok, kudu a podobně. Toto maso je chuťově velmi podobné zvěřině z České republiky. Naší opravdovou specialitou je ale francouzská drůbež, kterou vozíme jak chlazenou, tak i mraženou.

 

Najdou se u nás i vyložené speciality jako je například kobra, ale takovéto druhy mas jsou většinou dovezené na přímou poptávku zákazníka.

 

Plánujete v tomto a příštím roce nějaké investice, či rozvoj exportu?

 

Žádné větší investice momentálně neplánuji, jelikož před čtyřmi roky proběhla velká investice do nových výrobních prostor, nových technologií a celkového vybavení. Menší investice jsou ve společnosti rutinní záležitostí.