Halada: Analytická role marketingu roste

V současné době má stále větší význam v oblasti marketingu jeho analytická role. V rozhovoru pro ČIA to u příležitosti CI Marketing Roadshow pořádané agenturou ConPro uvedl ředitel společnosti Halada David Seibert. Ten se dále zmínil i o roli sociálních sítí v marketingu nebo o investicích do marketingu v době hospodářské recese.

 

Lze v současné době pozorovat v oblasti marketingu nějaké trendy?

 

 

Před pár lety mnoho firem řešilo, jestli být na internetu a proč. Dnes, kdy je prakticky 90% lidí pravidelnými uživateli Internetu už zůstala jen otázka jak působit na Internetu a to i v oborech, kde to dříve bylo mimo diskuzi. Dobrým příkladem je oblast luxusních šperků, kde působím. Neznamená to, že šperky přes Internet prodáváme, nicméně Internet se stal základním nástrojem pro podchycení nákupního zájmu potenciálních zákazníků. Odhaduji, že v následujících letech budeme svědky podobného vývoje i v oblasti sociálních sítí. To, že je dnes drtivá většina zákazníků dostupná elektronicky, znamená zásadní skok v oblasti marketingové komunikace. Najednou víme, s kým komunikujeme, můžeme mu přizpůsobit obsah sdělení a neobtěžovat ho nerelevantními informacemi. Bohužel tento nový fenomén ještě mnoho marketingových oddělení nepochopilo a do našich emailových schránek se stále přistávají sdělení z kobercových náletů marketérů z minulého století.

 

 

Jakým směrem se ubíraly investice do marketingu v době hospodářské recese? Jak je tomu v současné době?


V posledních dvou letech jsme v ČR viděli první výraznější škrty v marketingových rozpočtech. Myslím si, že pro většinu marketingových oddělení to byla velmi potřebná očistná kůra, která přiměla manažery k přehodnocení efektivity vynakládaných prostředků. V důsledku toho došlo k významnému přesunu směrem k elektronickým médiím, která mohou právě nabídnout lepší zpětnou vazbu a měření efektivity kampaní.

 

 

Na čem by měla být dle Vašeho názoru v současné době založena úspěšná marketingová strategie firmy?

 

V tomto směru se změnilo jen velmi málo. Kvalitní marketingová strategie vždy byla a bude muset definovat správně cílové skupiny, formulovat relevantní nabídku hodnoty pro tyto zákazníky a přijít s tím, jak se tato hodnota bude komunikovat. To, co se v dnešní době mění, je paleta možností jakými cestami můžeme s potenciálními nebo stávajícími zákazníky komunikovat. Nové možnosti jako jsou Internet, email, mobilní služby nebo sociální sítě nabízí nové formy interaktivity, ale zároveň s sebou přinášejí otázky, co je vlastně efektivní a kam směřovat marketingové rozpočty. Proto nabývá na významu analytická role marketingu. Interakce se zákazníky nabízí velké množství informací, které lze využít pro analýzu spotřebitelských preferencí, typického chování zákazníků nebo pro vyhodnocení efektivity určitého typu kampaně.

 

 

Jaké místo má dle Vás business analýza při tvorbě marketingových strategií? Využívají ji české firmy v tomto ohlednu dostatečně?

 

Tvorba marketingové strategie by měla stát primárně na analýze tržního prostředí a chování zákazníků. Doba kdy přišel osvícený manažer a řekl "z voleje" uděláme to tak a tak už je pryč. Je zábavné dívat se na pokusy o tento typ marketingu v silně konkurenčním prostředí. Všem majitelům a ředitelům firem bych doporučil jediné - ptejte se svých marketingových manažerů, jaké mají konkrétní argumenty, čísla a analýzy, jenž je vedou k navrhované strategii. Pokud nemají kvalitní odpovědi, tak je něco špatně.

 

Chcete upozornit na zásadní téma týkající se Vaší společnosti nebo trhu, které jste v našich otázkách nezaznamenal?


Myslím si, že témata v oblasti marketingu jsou probírána velmi detailně a na mnoha fórech. To co mi mnohdy chybí, je skutečná aplikaci moderních metod v manažerské praxi. V tom jsme ve srovnání s jinými zeměmi opravdu pozadu.